About us

CALENDAR

<<<April 2017>>>
MTWTFSS
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567

Eugenio Barba


Eugenio Barba

 

Eugenio Barba blev født i 1936 i Italien, hvor han voksede op i landsbyen Gallipoli og gik på det militære, klassisk-sproglige gymnasium i Napoli. I 1954 udvandrede han til Norge, hvor han arbejdede som blikkenslager og svejser og var sømand i to år på en norsk tanker. Han bliver cand. mag. i 1960 fra Oslo Universitet i fransk litteratur og religionshistorie.

 

Samme år får han et stipendium til at studere teaterinstruktion på Warszawas Teaterskole. Efter et år forlader han skolen for at arbejde med et lille eksperimenterende teater i Opole, som bliver ledet af en ung, ukendt teaterinstruktør, Jerzy Grotowski, og den mere etablerede kritiker, Ludwik Flaszen.

 

Barba bliver i Polen indtil april 1964 og passer dels sit arbejde som instruktørassistent for Grotowski og foretager dels rejser til Europa, hvor han spreder oplysninger om den polske teatermand og hans eksperimenterende teaterlaboratorium. I den samme periode rejser han et halvt år til Sydindien for at studere kathakali.

 

I oktober 1964 grundlægger han Odin Teatret i Oslo. To år efter flytter han og teatret til Holstebro i Danmark. I løbet af de næste næsten 50 år bliver Eugenio Barba og Odin Teatret en legende inden for moderne teater: En gruppe mennesker, som har opnået indflydelse ved at skabe deres egen, uafhængige teatertradition. De udvikler en måde at videregive deres erfaringer på både gennem praksis (med intense seminar- og workshopaktiviteter) og gennem at udgive bøger, artikler og dokumentarfilm. De bidrager på en ny måde til teatervidenskabens  område: I 1979 grundlægger Eugenio Barba ISTA, International School of Theatre Anthropology, og i 2002 Centre for Theatre Laboratory Studies i samarbejde med Aarhus Universitet.

 

I centrum af disse mange aktiviteter gennem de sidste 50 år har Eugenio Barba instrueret 76 forestillinger med Odin Teatret og senere også med det interkulturelle ensemble, Theatrum Mundi. Odin Teatrets seneste forestilling, Det kroniske liv, havde premiere i september 2011 i Holstebro.

 

Eugenio Barba sidder i utallige redaktionskomitéer af internationale teatertidsskrifter, bl.a.: "TDR - The Drama Review", "Performance Research", "New Theatre Quarterly" og "Teatro e Storia".

 

Blandt hans sidste bogudgivelser, oversat til mange forskellige sprog, kan nævnes: The Paper Canoe (Routledge), Theatre: Solitude, Craft, Revolt (Black Mountain Press), Land of Ashes and DiamondsMy Apprenticeship in Polandfollowed by 26 letters from Jerzy Grotowski to Eugenio Barba (Black Mountain Press), Arar el cielo (Casa de las Americas), La conquista de la diferencia (San Marcos Editorial), On Dramaturgy and Directing. Burning the House (Routledge) og A Dictionary of Theatre Anthropology in collaboration with Nicola Savarese (Routledge).

 

Eugenio Barba har modtaget et stort antal både danske og internationale priser, og hans forskning inden for teaterantropologi er blevet belønnet med æresdoktorater ved en lang række universiteter verden over. Blandt priser kan nævnes: "Reconnaissance de mérite scientifique" fra Montreal Universitet,  Pirandello International Prize, Sonning Prisen fra Københavns Universitet , Håbets Pris og The International Association of Theatre Critics' (IATC) Thalia Pris. Han er udnævnt til æresdoktor på universiteterne i Aarhus, Ayacucho, Bologna, Havanna, Warszawa, Plymouth, Hong Kong, Buenos Aires, Tallinn, Cluj-Napoca, Edinburg og Shanghai. I Danmark har han desuden modtaget Kjeld Abell-prisen fra Det Danske Akademi, og han er benådet med ridderkorset af Dannebrogordenen. I 2013 tildeltes Barba Foreningen af Danske Sceneinstruktørers Hæderspris. Endelig er han modtager af Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.

 

Blandt de kunstnere, som har markeret teaterhistorien i den sidste halvdel af det 20. århundrede, er Eugenio Barba måske den eneste, som har arbejdet på en helt ny måde inden for alle områder af teatret: den kunstneriske skabelse; den teoretiske refleksion; videregivelse af teknik og professionel viden; den historiske hukommelse; videnskabelig forskning; brugen af teatret som et tværkulturelt instrument i sociale sammenhænge for at aktivere relationer blandt forskellige sociale og etniske grupper.

 

Holstebro, 2014

Search

Newsletter

News from Odin Teatret

directly into your inbox.
Sign up for our newsletter.

Travelog

A selection of letters, news, reactions, thoughts from Holstebro and abroad.