Det kontaktløse forhold

date

14. October 2022

time

19:00

location

Odin Teatret
Særkærparken 144
7500 Holstebro
Denmark

see map

Ticket

120,-

/ 60,-

kr.

En syret udgave af H.C. Andersens Nattergalen

Det Olske Orkester, København

Vi har vænnet os til det. Forhold uden fysisk kontakt. Vi stirrer ind i en lysende skærm og siger, vi er i kontakt med andre mennesker. Vi afbrydes hvert andet øjeblik af toner og blinkende lamper, som giver os indtryk af at være forbundet med andre mennesker. Vi taler til skærmen, går tur med skærmen. Samtidig gror vores nakke fast i foroverbøjet retning, vores fingerspidser slides mod plasticknapperne og vores øjne sendes flakkende rundt i et lyshav af informationer. Med tiden overbevises vi om, at den tilstand er normal.

Men degenerationen er i gang. Algoritmer kloner vores søgninger og kobler os til vores egne interesser i det uendelige – det, vi møder på skærmen, er ikke kontakt med andre: Det er en til stadighed billigere version af os selv.

Det kontaktløse forhold handler om en ensom mand, omgivet af digitale apparater, som bliver forstyrret af et andet levende menneske og ikke kan tåle det. Hendes latter bag væggen går ham på nerverne. Det tilfældige møde på trappen gør ham beklemt. Hendes gråd gør ham angst. Han gemmer sig i sengen med puder for ørerne, men pludselig ryger han ned gennem et stort, sort hul til en helt anden verden. Uden levende væsner, kun beboet af en menneskestor robot. En perfekt kopi af mennesket, uden fejl og mangler. En, der ikke generer ham, men holder ham med selskab på hans præmisser. Her slipper han for at udvise moralsk omsorg eller almindeligt menneskeligt hensyn. Det går næsten for godt. Med inspiration fra H.C. Andersens Nattergalen og associationer til Hitchcocks Psycho-karakter, Norman Bates, og japansk social dating med robotter, skabes denne nonverbale, syrede komedie i fysisk vildskab og marionetteater-symbolik.

 

Medvirkende: Øyvind Kirchhoff og Katrien van der Velden

Dramatiker og instruktør: Lotte Faarup

Scenograf og dukkemager: Rolf Søborg Hansen

Lysdesign: Jeppe Lawaetz

Lyddesign: Jonas Jørgensen

Værksted og special effects: Jon Gelting

Produktionsleder og teknik: Søren Kyed

Projektleder: Charlotte Rindom

Producent: Det Olske Orkester

Pr & Markedsføring: Lena Hedegaard, Art Attack ApS

Grafiker: Kåre Larsen

Kunstneriske overvejelser

Det Olske Orkester ønsker at stille skarpt på den moderne verdens digitalisering og den menneskelige fremmedgørelse, der kan følge i dens kølvand. Med trilogien ”Overlevelse i nyere tid” har de startet en ny rejse med et kunstnerisk performer-hold med erfaring fra mime/fysisk teater, dans og objektteater samt fælles erfaring fra forskningsprojektet ”Ûbermarionetten”. Holdet er skuespiller/mimer Øyvind Kirchhoff, dukkemager, dukkespiller og scenograf Rolf Søborg, danser/performer Katrien van der Velden og instruktør Lotte Faarup. Det kontaktløse forhold er anden del af Det Olske Orkesters nye trilogi med den efterfølgende forestilling ”Den fjernstyrede familie”. Vi håber med denne trilogi, med disse tre poetiske, groteske og komiske forestillinger, at kunne give vores publikum et seriøst wake up call, i forhold til hvad det vil sige at miste sin menneskelige væren.

Fakta om Det Olske Orkester

Sceneinstruktør og dramatiker Lotte Faarup og skuespiller Øyvind Kirchhoff stiftede Det Olske Orkester i København i maj 2008. Det er Det Olske Orkesters hensigt at skabe teaterforestillinger inden for en skarp og eksperimenterende teaterform, der inddrager så vel den stærke historie, det fysiske sprog, det visuelle udtryk og det musikalske element. Vi er uddannet inden for fransk og italiensk, fysisk teater, polsk avantgarde, engelsk Shakespeare tradition samt flere former for Martial Arts fra Østens teater i årene 1983 – 1990. Kort sagt, vi er inspireret af det internationale, det fysiske og det eksperimentelle teater. Gennem de sidste 26 år har vi været knyttet til børne- og ungdomsteatermiljøet samt den eksperimenterende voksenteaterscene i Danmark; også med afstikkere til udlandet. Lotte har været kunstnerisk leder af Theater La Balance og Statsensemblet for børneteater over en periode på 20 år og sammen har hun og Øyvind været kunstneriske ledere de sidste 11 år for Det Olske Orkester og Forsøgsstationen.

 

Øyvind Kirchhoff, udannet skuespiller fra mimeskoler i Paris, kapaciteter inden for fysisk teater, mime, klovn, maske og dukkeføring, studier i teaterhistorie og teateræstetik, kunstnerisk leder af Forsøgsstationen og Det Olske Orkester.

Katrien van der Velden, uddannet i dans og koreografi fra Den danske Scenekunstskole, nysgerrig på det tværæstetiske felt der kombinerer dans og scenografi i stoflige dimensioner. Sideløbende erfaring bl.a. fra ophold på Inter-University for Dance Berlin (HZT), samt samarbejde med Gunilla Lind Danseteater.

 

Kunstnerisk Hold

Rolf Søborg Hansen, dukkemager, dukkespiller og scenograf, stor erfaring med eksperimenterende dukketeater på bl.a. Bådteatret. Til stadighed interesseret i nye læringsfelter; aktiv omkring forsøgsformater og grundforskning bl.a. på Forsøgsstationen.

Lotte Faarup, instruktør, dramatiker og kunstnerisk leder, force inden for det poetiske, eksperimenterende, stoflige, stedsspecifikke, politisk grænsesøgende teater, der til stadighed søger nye veje for publikums fysiske og rumlige perception.

Jonas Jørgensen, lydkunstner, har arbejdet med Det Olske Orkester de sidste 7 år og har stor passion for eksperimentelle og teknisk nørdede udfordringer.

Jeppe Lawaetz, lysdesigner og underviser på Statens Scenekunstskole, optaget af det eksperimentelle og af grænsesøgende formater.

Jon Gelting, opfinder, teknisk tegning og underviser på Statens Scenekunstskole, optaget af fremstilling af rekvisitter, mekaniske rekvisitter og speciel effects – 3D print til rekvisitter og mekaniske løsninger.

 

Forestillingen er støttet af Statens Projektstøtteudvalg for Scenekunst og finder sted i samarbejde med Vestjysk Teaterkreds og Musikteatret Holstebro.