Ana Woolf
Pædagog, skuespiller og instruktør. Medstifter og kunstnerisk direktør hos Magdalena 2a Generación, et Latinamerikansk netværk af kvinder i nutidig kunst, knyttet til The Magdalena Project. I 1996 mødte hun Julia Varley og i 1999 flyttede hun til Danmark for at studere under Julia Varley, der tog hende ind som elev og instruerede to af hendes forestillinger samt en arbejdsdemonstration. Siden 1998 har Ana boet og udviklet sin karriere i Europa, hovedsagelig i Danmark, Italien og Frankrig. Hun blev en af Odin Teatrets internationale samarbejdspartnere og arbejdede som Eugenio Barbas instruktørassistent på tre internationale projekter samt én af de sidste forestillinger i forbindelse med Odin Teatrets fejring af dets 50 års jubilæum. I april 2011 flyttede Ana tilbage til Argentina for at fokusere på udviklingen af sit teaterarbejde i Latinamerika og ikke mindst sit hjemland.
Som underviser ved ISTA (International School of Theatre Anthropology) under ledelse af E. Barba, udviklede hun en særlig træningsteknik baseret på en kombination af orientalske teknikker og latinamerikanske rytmer, som hun kalder "Kroppen og stemmens sceniske tilstedeværelse" og som hun nu underviser i verden rundt samtidig med at hun konstant udvikler sig i arbejdet som instruktør i samarbejde med professionelle skuespillere i både Frankrig, Danmark, Italien, Norge, Argentina og Brasilien.
Ana Woolf har forfattet en hel del artikler, der reflekterer over teater og kvindekunst udgivet i flere teatermagasiner i bl.a. Cuba, Argentina, New Zealand og Italien. Hun har desuden oversat følgende titler til spansk: Stones of Water (Julia Varley); Burning the House (Eugenio Barba); The Blind Horse (Iben Nagel Rasmussen), Traces (Roberta Carreri-genudgivelse) og Mirella Schinos Alchimists of the Stage samt mange artikler skrevet af andre.